Advies- en onderzoeksbureau in digitale toegankelijkheid | properaccess.nl | 06-28742275 | contact@properaccess.nl

Onderzoek digitale toegankelijkheid van website https://www.probedrijven.nl/

Onderzocht door
Lana and Julia van Proper Access
In opdracht van
ProBedrijven
Leverancier techniek
nvt
Conformiteitsdoel
WCAG 2.2, Level AA
Methodologie
WCAG-EM
Datum
30 november 2024

Samenvatting

De website https://www.probedrijven.nl/ is onderzocht tussen 15 en 30 november 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content en techniek voldoen nog niet aan alle onderzochte succescriteria.

Resultaat

In dit onderzoek zijn 55 succescriteria onderzocht.

Beoordeling SC
Voldoet of nvt 27
Voldoet niet 28
Totaal 55

In dit rapport zijn de beschrijvingen van de succescriteria verkort. Volledige beschrijvingen zijn te vinden in de WCAG-documentatie. We bieden bij elk succescriterium ook een algemene toelichting. Hoewel de WCAG-norm voldoende duidelijkheid biedt voor gedegen onderzoek, kan de beoordeling van succescriteria op detailniveau in de toekomst veranderen. Zo kan iets dat nu wordt afgekeurd, bij een volgend onderzoek worden goedgekeurd en andersom.

Dit rapport bevat slechts voorbeelden van geconstateerde problemen; het biedt geen volledig overzicht. Omdat het onderzoek op een steekproef is gebaseerd, kan het zijn dat bepaalde problemen niet worden gedetecteerd. Deze kunnen echter bij een volgend onderzoek aan het licht komen. Bij het doorvoeren van verbeteringen moet men er rekening mee houden dat er nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

Toelichting bij dit rapport

Doel van dit rapport

Dit onderzoek geeft een overzicht van de mate waarin de website momenteel voldoet aan de WCAG 2.2, niveau A en AA. WCAG, oftewel Web Content Accessibility Guidelines, zijn internationale richtlijnen voor de toegankelijkheid van webinhoud. Deze richtlijnen zijn opgedeeld in vier principes: Waarneembaar, Bedienbaar, Begrijpelijk en Robuust, elk met specifieke meetbare succescriteria.

Testproces

Dit onderzoek is uitgevoerd volgens de WCAG-EM methodologie. Het volgende proces is daarbij gebruikt:

  • vaststellen wat binnen en buiten scope valt
  • vaststellen gebruikte technologieën
  • samenstellen sample (steekproef)
  • onderzoek van de sample
  • beschrijven van gevonden issues

Het onderzoek omvat alle eisen uit de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549 en WCAG 2.2.

Het grootste deel van het onderzoek is een handmatig proces. Voor een deel van de criteria wordt ter ondersteuning gebruik gemaakt van automatische tools, zoals axe-core en Chrome Developer Tools.

Kleine letters

Omdat het onderzoek gebaseerd is op een steekproef, kan het zijn dat bepaalde problemen onopgemerkt blijven en bij een volgend onderzoek anders worden geëvalueerd. De steekproef vertegenwoordigt alle content op het getoetste domein Het onderzoek biedt een momentopname; bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.

De beoordeling per criterium is gebaseerd op falsificatie: "voldoet" betekent dat we geen redenen hebben gevonden om het als "voldoet niet" te beoordelen.

Voor elk probleem geven we maximaal drie voorbeelden. Het is mogelijk dat hetzelfde probleem op meerdere plaatsen voorkomt. Gebruik dit rapport als een blueprint om alle delen van de website te controleren.

Scope

Pagina's

Scope:

  • Alle pagina's op de website https://www.probedrijven.nl/

Ondersteuning

De onderzochte website zou minimaal moeten kunnen worden gebruikt in de volgende browsers en hulptechnologieën:

  • Mozilla Firefox, version 130
  • Google Chrome, version 130
  • Apple Safari, version 17
  • PAC software to test PDF
  • NVDA screen reader in combination with Firefox
  • VoiceOver screen reader in combination with Safari
  • Common browsers and assistive technologies

Gebruikte technologieën

De onderzochte maakt gebruik van de volgende technologieën:

  • HTML
  • CSS
  • JavaScript
  • WAI-ARIA
  • SVG
  • PDF

Steekproef

Bevindignen per pagina

Koppen zijn niet als koppen gemarkeerd

Op de homepagina zijn visueel meer kopteksten te zien dan in de HTML-code van de pagina. Voorbeelden van teksten die de juiste kopmarkering missen zijn:

  • de titels van de nieuwsberichten , bijvoorbeeld de tekst “Bedrijfsbezoek college van bestuur Den Helder”
  • De tussenkopjes onder “PRO NIEUWS”

Deze tekst doet dienst als koptekst, maar is in de HTML-code niet gemarkeerd als kop. Blinde bezoekers hebben niets aan een (tussen)kop die er wel uitziet als kop, maar die niet als kop is gemarkeerd. Via de koppen op een pagina kunnen gebruikers van hulpsoftware de inhoud scannen of snel naar een bepaalde sectie navigeren. Maar dat kan alleen als de kop ook echt in de code staat. Zijn je koppen alleen visueel als kop vormgegeven (bijvoorbeeld vetgedrukt), maar niet in de code gemarkeerd? Dan ontstaat nog een ander probleem. De structuur van de informatie in de code wijkt dan namelijk af van de visuele structuur. Dit voorkom je door koppen altijd te markeren met het juiste HTML-element, op het juiste kopregelniveau: h1, h2, h3, h4, h5 of h6. Meestal kun je het kopregelniveau kiezen via de content-editor in je CMS. De HTML-code voor de kop wordt dan automatisch toegepast.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de volgende pagina’s:

  • Contact in teksten “Probedrijven” en “Contactformulier”
  • Nieuws in teksten “Bedrijfsbezoek college van bestuur Den Helder”, “Met trots presenteren wij ons Probedrijven jaarverslag over het jaar 2023” enzovoort
  • Reiniging in koppen die beginnen met “Tuinaanleg & tuinonderhoud” enzovoort

Meer pagina’s zijn niet genoemd. Controleer andere pagina’s van de website op het voorkomen van dit issue.

Voldoet niet aan SC 1.3.1 - Info and Relationships

In deze sectie met het laatste nieuws is de volgorde van HTML-elementen momenteel: datum, kop, link. Als je de kopteksten juist makreert door het toevoegen van een h-element, moet de datum onder de kop staan: heading, datum, link. Als je deze berichten van boven naar beneden laat voorlezen door een schermlezer, is niet duidelijk welke inhoud (datum) bij welke kop hoort. Dat kan verwarrend zijn voor bezoekers die een schermlezer gebruiken. Je lost dit op door alle inhoud die bij een bepaalde kop hoort, in de code onder die kop te plaatsen. Dit zorgt voor een logische structuur. De visuele vormgeving mag blijven zoals het nu is.

Voldoet niet aan SC 1.3.2 - Meaningful Sequence

In deze sectie met het laatste nieuws heeft de grijze (#BBBBBB) datumtekst op de lichtgrijze (#F5F5F5) achtergrond een kleurcontrastverhouding van 1,8:1, wat onder de minimumvereiste van 4,5:1 valt.

Voldoet niet aan SC 1.4.3 - Contrast (Minimum)

In deze sectie met het laatste nieuws krijgt de linktekst "Bedrijfsbezoek college van bestuur Den Helder" enzovoort onvoldoende tekstcontrast wanneer er met de muis overheen wordt gegaan, met een contrastverhouding van 4,3:1, wat onder de minimumvereiste van 4,5:1 valt.

Voldoet niet aan SC 1.4.3 - Contrast (Minimum)

In deze sectie met het laatste nieuws komt de linktekst "Lees meer" meerdere keren voor. Het doel van elke link moet begrijpelijk zijn, en te onderscheiden van andere links op dezelfde pagina. Het liefst door de linktekst zelf, en anders door de directe context van de link. Linkteksten die meerdere keren op de pagina voorkomen of nietszeggend zijn (zoals ‘Lees meer’), zijn niet duidelijk voor blinde bezoekers. Ze helpen niet bij het begrijpen van de bestemming van de link.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de volgende pagina’s:

Voldoet niet aan SC 2.4.4 - Link purpose

De pagina heeft koppen, zoals "Ontdek wat Probedrijven doet voor jou of jouw bedrijf", "Inclusief en circulair", "Kansen voor iedereen" en andere, waarin naast het h-element ook het strong-element wordt gebruikt. Het strong-element heeft een semantische waarde. Het geeft een bepaalde betekenis aan de tekst die erin staat, namelijk dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag je dit element niet gebruiken om alleen een visueel effect te bereiken (vetgedrukt). Gebruik hiervoor CSS. Dit probleem doet zich ook voor op veel andere pagina's op de website.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de volgende pagina’s:

  • Contact in koppen “Contact opnemen met Probedrijven” en anderen
  • Vacatures in koppen “Vacatures”, “Ontdek welke vacatures bij Probedrijven beschikbaar zijn”, enzovoort

Voldoet niet aan SC 1.3.1 - Info and Relationships

Onder de kopjes "Ontdek wat Probedrijven doet voor jou of jouw bedrijf" en "Onze bedrijven:" staan links die visueel bij elkaar horen. Deze relatie ontbreekt in de HTML. Als het voor een ziende bezoeker duidelijk is dat een groep links of paginering bij elkaar hoort, dan moet die structuur ook in de HTML-code aanwezig zijn. Neem de elementen bijvoorbeeld op in een ul- of ol-element. Dit probleem is ook te zien bij "Volg ons op sociale media" voor de links naar de sociale netwerkpagina's.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de volgende pagina’s:

  • Vacatures in links onder de kop “Je ontvangt altijd een reactie van ons”
  • Video in links onder de kop “Lees meer over:”

Voldoet niet aan SC 1.3.1 - Info and Relationships

Onder het kopje "Kansen voor iedereen" staat een link met de tekst "Meer informatie". Deze tekst verklaart niet waar de link naartoe leidt. Linkteksten die meerdere keren op een pagina voorkomen of nietszeggend zijn (zoals ‘lees meer’ of ‘meer informatie’), helpen niet bij het begrijpen welke bestemming deze links hebben. Zorg dat duidelijk is waar een link naartoe leidt, bijvoorbeeld door een tekst als ‘lees meer’ aan te vullen met de pagina titel. Als visueel duidelijk is bij welk onderdeel de link hoort, kan deze aanvullende tekst visueel verborgen worden.

<a href=”#”>Meer informatie <span class=”visually-hidden”> over title bericht</span></a>

Voldoet niet aan SC 2.4.4 - Link purpose

Onder het kopje "Volg ons op social media" staan verschillende social media links. De linktekst "Facebook" is niet toereikend en dient bijvoorbeeld aangevuld te worden tot “Facebook pagina van Probedrijven”. Doe dit op een zelfde wijze voor de andere social-media links. Dit probleem doet zich ook voor op veel andere pagina's op de website.

Voldoet niet aan SC 2.4.4 - Link purpose

Groen (#258C04) en wit hebben een contrastverhouding van 4,3:1. Deze combinatie wordt gebruikt in links (zie bijvoorbeeld link "Facebook" onder "Volg ons op social media") en bij hover in sectie met laatste nieuws onder het hoofdmenu (zie bijvoorbeeld linktekst "Bedrijfsbezoek college van bestuur Den Helder"). Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de volgende pagina Zoekresultaten links in zoekresultaten. Er is ook een combinatie van wit en groen (#6DB123) met contrast 2,6:1 (zie tekst "Bekijken", in dit geval moet het contrast minstens 3,0:1 zijn).

Voldoet niet aan SC 1.4.3 - Contrast (Minimum)

Sommige problemen die op deze pagina voorkomen zijn al eerder beschreven. In aanvulling op deze:

Wanneer de pagina wordt weergegeven met een schermresolutie van 320 CSS-pixels of 1280x1024 pixels en wordt ingezoomd tot 400%, verschijnt er een horizontale schuifbalk in de leesrichting. Er mag echter niet horizontaal gescrold hoeven te worden in de leesrichting, zelfs niet wanneer de viewport is ingesteld op 320 CSS-pixels breed. Dit is alleen toegestaan als beide scrollrichtingen essentieel zijn voor de bruikbaarheid of betekenis van de inhoud. Zorg ervoor dat de tekst altijd binnen het zichtbare scherm past. Uitzonderingen hierop zijn tabellen, betekenisvolle afbeeldingen en kaarten. Deze moeten leesbaar blijven en het scrollen binnen deze inhoud is toegestaan.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de volgende pagina Voorman.

Voldoet niet aan 1.4.10 - Reflow

Het strong-element wordt gebruikt voor styling in tekst die begint met "Peter Does heeft met bijna 25 jaar". Hele alinea's worden opgemaakt met een strong-element. Gebruik het stylesheet om deze tekst vet weer te geven.

Het em-element wordt gebruikt voor styling in de tekst "Chauffeurs Haroud en Tom Schouten en Peter Does". De hele zin wordt opgemaakt met een em-element. Gebruik het stylesheet om deze tekst cursief weer te geven.

De elementen strong en em hebben een semantische waarde: ze geven een bepaalde betekenis aan de tekst die ze bevatten. Beide elementen geven aan dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag je deze elementen niet gebruiken om alleen een visueel effect te bereiken (vetgedrukt of cursief). Gebruik hiervoor CSS.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de volgende pagina’s:

  • Vacatures in de hele zin “Wil je meer weten? Bel ons, of vul je gegevens in via het contactformulier.”
  • Promail print in paragrafen onder “Promail & Print is de grafische afdeling van Probezorgt.”

Voldoet niet aan SC 1.3.1 - Info and Relationships

Als je met de muis over een link in het kruimelpad beweegt, wordt de linktekst groen (#258C04). Het contrast van groene tekst tegen een lichtgrijze (#F2F2F2) achtergrond is te laag: 3,9:1. De kleurcontrastverhouding moet minstens 4,5:1 zijn voor kleine tekst.

Voldoet niet aan SC 1.4.3 - Contrast (Minimum)

Sommige problemen die op deze pagina voorkomen zijn al eerder beschreven. In aanvulling op deze:

De volgende koppen zijn gemarkeerd met een strong-element: "Adres", "Postadres" en "Contact". De elementen strong, em en b zijn niet bedoeld om koppen mee te markeren. Je moet dat altijd doen met een kop-element, zoals h2. Koppen gebruik je om een tekst te structureren. Alleen als je ze als kop markeert met een kop-element, begrijpt hulpsoftware die betekenis. strong en em gebruik je wel als je nadruk wilt geven aan enkele woorden of een zinsdeel.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de volgende pagina’s:

  • Vacatures in koppen “Sollicitatieprocedure”, “Eerste sollicitatie gesprek”, enzovoort
  • Video in koppen “Wil je samenwerken met Probedrijven?”

Voldoet niet aan SC 1.3.1 - Info and Relationships

Onder het kopje "Adres" staan meerdere alinea's tekst. In HTML zijn deze alinea's gemarkeerd als twee p-elementen. Visueel lijkt de tekst uit meerdere alinea’s te bestaan: blokjes tekst met witruimtes ertussen. Deze structuur moet ook in de code staan. Dat doe je door elke alinea in een eigen p-element te plaatsen. Het aantal alinea’s dat je visueel ziet, moet dus gelijk zijn aan het aantal p-elementen in de code.

Voldoet niet aan SC 1.3.1 - Info and Relationships

Naast de kop "Probedrijven" staat een iframe met een kaart. Het title attribuut ontbreekt. Een iframe moet een toegankelijke naam hebben. Een bezoeker die een schermlezer gebruikt, moet deze naam kunnen horen om te begrijpen wat er in het iframe staat. Dit kan worden gedaan door een title-attribuut toe te voegen aan het iframe-element. Het title-attribuut moet aanwezig zijn en unieke, betekenisvolle tekst bevatten die de inhoud en het type inhoud beschrijft. Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de pagina https://www.probedrijven.nl/pro-verpakken in iframe met video.

Voldoet niet aan SC 4.1.2 - Name, role, value

Onder het kopje "Contactformulier" staat een formulier met invoervelden die persoonlijke informatie verzamelen, bijvoorbeeld "Achternaam", "E-mailadres" en "Telefoonnummer". Het autocomplete attribuut ontbreekt. Wanneer in een formulier persoonlijke gegevens ingevuld moeten worden, waaronder een achternaam, e-mailadres en telefoonnummer, moet een autocomplete attribuut aanwezig zijn bij deze input-elementen. Dit zorgt ervoor dat browsers, maar ook hulpsoftware, ondersteuning kunnen geven bij het invullen van deze invoervelden. Dit kan door bijvoorbeeld de invoervelden al automatisch in te vullen. Het autocomplete attribuut ontbreekt op dit moment bij deze invoervelden. Bij het invoerveld voor een e-mailadres moet bijvoorbeeld autocomplete=”email” gebruikt worden. Op de volgende pagina is meer informatie te vinden over de toepassing van dit attribuut en welke waardes verplicht zijn om te gebruiken. Zie: https://www.w3.org/Translations/WCAG22-nl/#input-purposes

Voldoet niet aan SC 1.3.5 - Identify Input Purpose

reCAPTCHA

Onder het kopje "Contactformulier", in het formulier wordt de verificatiemethode reCAPTCHA gebruikt. Als het selectievakje is aangevinkt maar de verzendknop nog niet is ingedrukt, verschijnt na enige tijd de melding "Verificatie verlopen. Controleer het selectievakje opnieuw." verschijnt na enige tijd. Deze rode (#FF0000) tekst heeft een lage contrastverhouding van 3,8:1 tegen de lichtgrijze (#F9F9F9) achtergrond. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.

Voldoet niet aan SC 1.4.3 - Contrast (Minimum)

Er is een selectievakje voor de reCAPTCHA-verificatiemethode. De grijze (#C1C1C1) rand heeft een lage contrastverhouding van 1,7:1 vergeleken met de lichtgrijze achtergrond van de sectie. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

Voldoet niet aan SC 1.4.11 - Non-text Contrast

In dit formulier verschijnt na enige tijd de melding "Verification expired. Vink het selectievakje opnieuw aan." verschijnt na enige tijd. Dit geeft aan dat er een tijdslimiet is ingesteld. Deze kan echter niet worden uitgeschakeld, aangepast of verlengd. Dit kan voor sommige gebruikers een probleem zijn.

Voldoet niet aan SC 2.2.1 - Timing Adjustable

Als de verificatietijd is verstreken en het selectievakje rood is gekleurd, is de focus er niet op zichtbaar.

Voldoet niet aan 2.4.7 - Focus Visible

Als de verificatietijd is verstreken, verschijnt het bericht "Verificatie is verlopen. Schakel het selectievakje opnieuw in." . Dit bericht is een statusbericht, en een schermlezer moet het als zodanig kunnen herkennen en aankondigen. De pagina wordt echter niet herladen en de focus wordt niet naar dit bericht verplaatst. Om dit probleem op te lossen, moet het statusbericht worden gemarkeerd met aria-live="polite" of role="status". Hierdoor wordt het bericht automatisch aangekondigd door de schermlezer zonder dat de focus hoeft te worden verplaatst, waardoor gebruikers op de hoogte worden gebracht van de voltooide actie zonder verwarring. Het probleem is gevonden bij het bericht "Bedankt voor uw bericht, we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. " dat kan verschijnen nadat het formulier onder "Contactformulier" is verzonden.

Voldoet niet aan SC 4.1.3 - Status messages

Het formulier met de verificatiemethode reCAPTCHA bevat twee links, "Privacy" en "Voorwaarden". Deze links missen context met de omringende inhoud, waardoor hun doel onduidelijk is. Blinde gebruikers kunnen een lijst met links op de pagina opvragen, maar het zal niet duidelijk zijn dat deze links naar pagina's over reCAPTCHA leiden. Dit kan worden verduidelijkt met een titelattribuut op de link, maar er zijn ook andere oplossingen mogelijk.

Voldoet niet aan SC 2.4.4 - Link purpose

Het formulier gebruikt alleen HTML5-validatie. De foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen. Onder dit succescriterium valt de tijdslimiet. Deze meldingen blijven te kort staan.

Voldoet niet aan SC 2.2.1 - Timing Adjustable Voldoet niet aan SC 3.3.1 - Error Identification

Sommige problemen die op deze pagina voorkomen zijn al eerder beschreven. In aanvulling op deze:

De kleur van de tekst die begint met "Probedrijven geloven in een inclusieve en circulaire" is grijs (#C2C2C2). De kleur van de achtergrond is lichtgrijs (#F2F2F2). De kleurcontrastverhouding is te laag: 1,6:1. Het contrast moet minstens 4,5:1 zijn. Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de pagina Jaarverslagen in teksten van paragrafen die pdf-bestanden beschrijven.

Voldoet niet aan 1.4.3 - Contrast (Minimum)

Sommige problemen die op deze pagina voorkomen zijn al eerder beschreven. In aanvulling op deze:

De video's

Tekst en logo's verschijnen op verschillende momenten in de eerste video, bijvoorbeeld aan het begin van de video is er een logo en na het logo komt tekst "Hoe was 2023 voor Proverpakken & Ontwikkelen" in beeld, rond 1:20 - "Certificaat" en aan het einde - een logo en tekst "www.proverpakken.nl". Er is geen media-alternatief of audiobeschrijving voor deze informatie. Dit is een aanzienlijk obstakel voor bezoekers met een visuele beperking, zoals blindheid of slechtziendheid, omdat zij afhankelijk zijn van audio om de inhoud te kunnen begrijpen. Om dit probleem te adresseren, wordt het sterk aanbevolen om een audiobeschrijving toe te voegen die de visuele elementen in de video's beschrijft, zoals namen, functies, logo’s en teksten. Een geschreven is een van de oplossingen onder dit succescriterium, echter het voldoet niet aan het succescriterium 1.2.5 van de WCAG-richtlijnen, waarin audiobeschrijving vereist is. Hetzelfde probleem is te zien in de tweede en derde video. Ook in andere video’s ontbreekt de uitgeschreven tekst.

Voldoet niet aan SC 1.2.3 - Audio Description or Media Alternative

Bij succescriterium 1.2.3 zijn video’s beschreven waar audiodescriptie of een media-alternatief ontbreekt. Dit wordt ook afgekeurd onder dit succescriterium. Voor dit succescriterium is audiodescriptie verplicht (niveau AA), waar ruimte is in het standaard audiospoor om deze informatie te geven. Er is in deze video voldoende ruimte hiervoor aanwezig. Een media-alternatief is hier niet meer toegestaan als oplossing. Dit is van belang voor mensen die de video’s niet (goed) kunnen zien.

Voldoet niet aan SC 1.2.5 - Audio Description

De video met een beschrijving "Hoe was 2023 voor Probezorgt & ProMail en Print" heeft een voice-over. De ondertitels bevatten niet alle gesproken woorden. Sommige woorden zijn verkeerd gespeld. Een video met gesproken woord moet altijd een ondertiteling hebben om deze video toegankelijk te maken voor bezoekers met auditieve beperkingen. Deze ondertiteling moet de exacte tekst bevatten die overeenkomt met wat er gezegd wordt in de video. De automatisch gegenereerde ondertiteling voldoet niet omdat het fouten bevat.

Voldoet niet aan SC 1.2.2 - Captions

Binnen de videospelers is het mogelijk om sneltoetsen met één letter te gebruiken, bijvoorbeeld "m", "f". Binnen deze videospelers is het mogelijk om sneltoetsen van één karakter te gebruiken voor de bediening. Bij de Youtube video’s kan de ’k’ gebruikt worden om de video te starten dan wel te stoppen en de ’m’ om het geluid uit te zetten. Deze sneltoetsen mogen alleen actief zijn als de focus op de betreffende knop staat. Het probleem is hier dat deze sneltoetsen ook actief zijn als de toetsenbordfocus op een ander element binnen de video staat. Dit kan problemen opleveren voor mensen die met spraakbediening werken en waarbij deze letters kunnen voorkomen in de woorden die uitgesproken worden. Ook kan dit problemen opleveren voor mensen die per ongeluk een toets op het toetsenbord indrukken. Bij de YouTube videospeler kan dit eventueel opgelost worden door de parameter disablekb=1 toe te voegen aan de URI van de video in de HTML code. Zie ook de Engelstalige pagina.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de pagina Pro Verpakken in video onder het kopje “Leren in de praktijk” (maar videospeler is een andere).

Voldoet niet aan SC 2.1.4 - Character Key Shortcuts

De video’s staan in de iframes. Het title-attribuut van elk iframe bevat tekst: “YouTube embed”. Deze tekst is niet uniek en niet betekenisvol. Het title-attribuut moet aanwezig zijn en unieke, betekenisvolle tekst bevatten die de inhoud en het type inhoud beschrijft.

Voldoet niet aan SC 2.4.6 - Headings and Labels

Sommige problemen die op deze pagina voorkomen zijn al eerder beschreven. In aanvulling op deze:

In sommige koppen en teksten, bijvoorbeeld “Het duurzame antwoord op uw mailing”, “Hoe verzorgt Promail & Print de mailing?” en anderen wordt het em-element gebruikt voor opmaak. Het em-element heeft een semantische waarde: het geeft een bepaalde betekenis aan de tekst die erin staat, namelijk dat de tekst extra nadruk moet krijgen. Om die reden mag je dit element niet gebruiken om alleen een visueel effect te bereiken (schuingedrukt). Gebruik hiervoor CSS.

Voldoet niet aan SC 1.3.1 - Info and Relationships

Sommige problemen die op deze pagina voorkomen zijn al eerder beschreven. In aanvulling op deze:

De afbeelding van een wit huis in de header heeft een laag contrast tegen de rode (#6DB123) achtergrond. De afbeelding wordt lichtrood (#D3878D) wanneer je eroverheen beweegt. De kleurcontrastverhouding is 2,8:1. Het contrast moet minstens 3,0:1 zijn.

Voldoet niet aan SC 1.4.11 - Non-text Contrast

Onder de kop “Leren in de praktijk”, wordt een video getoond. In de video wordt informatie overgebracht met behulp van geluid, maar de ondertiteling ontbreekt. Zorg ervoor dat mensen met een auditieve beperking ook weten welke informatie in het audiospoor voorkomt door een ondertiteling aan de video toe te voegen.

Voldoet niet aan SC 1.2.2. - Captions

Sommige problemen die op deze pagina voorkomen zijn al eerder beschreven. In aanvulling op deze:

In de header van deze pagina staat een zoekbalk die een zoekveld opent. Dit invoerveld dankt zijn naam aan de placeholdertekst "Search..." in het Engels. Deze naam worden voorgelezen door schermlezers, volgens de uitspraakregels van de primaire taal van de pagina (in dit geval Nederlands). Vertaal de tekst van de placeholder naar het Nederlands.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de pagina

Voldoet niet aan SC 3.1.2 - Language of Parts

In de header van deze pagina staat een tweede rij menu op een groene achtergrond. In dit menu staat een witte afbeelding van een huis. Er is een informatieve afbeelding toegevoegd als achtergrondafbeelding en er is geen alternatief voor tekst. Wanneer een informatieve afbeelding als achtergrond aan de pagina wordt toegevoegd, is het ontoegankelijk voor schermlezers. Een blinde bezoeker zal de informatie uit deze afbeelding missen. Zorg ervoor dat de informatie beschikbaar is via een tekstalternatief.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de pagina

Voldoet niet aan SC 1.1.1 - Non-text content

Een afbeelding van een wit huis in het menu fungeert als link. Deze link heeft geen inhoud en heeft dus geen linkdoel. Een lege link, zonder content, heeft geen linkdoel. Zorg dat alle links een duidelijk linkdoel hebben.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de pagina

Voldoet niet aan SC 2.4.4 - Link Purpose (In Context)

Deze link heeft geen toegankelijke naam. De link heeft geen toegankelijke naam.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de pagina

Voldoet niet aan SC 4.1.2 - Name, Role, Value

Deze afbeelding van wit huis heeft een laag contrast tegen de groene (#6DB123) achtergrond. Het contrast is 2,6:1. De afbeelding wordt ook lichtgroen (#B6D891) wanneer je er met de muis overheen gaat. Het contrast is 1,7:1. Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de pagina Promail Print.

Voldoet niet aan SC 1.4.11 - Non-text Contrast

Er is ook een combinatie van wit en groen (#6DB123) met een te laag contrast: 2,6:1. Het contrast moet minstens 4,5:1 zijn voor kleine tekst (zie linktekst "home", enzovoort) en 3,0:1 voor grote tekst (zie linktekst "Advies of offerte aanvragen?"). Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de pagina Promail Print in linktekst "home" enzovoort.

Voldoet niet aan SC 1.4.3 - Contrast (Minimum)

Wanneer de pagina wordt bekeken met een schermresolutie van 320 CSS pixels of 1280 bij 1024 en wordt ingezoomd tot 200% of 400%, wordt dit extra menu op een groene achtergrond geminimaliseerd tot een knop "Menu". De focusindicator is niet zichtbaar op deze knop.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de pagina

Voldoet niet aan 2.4.7 - Focus Visible

Wanneer de pagina ingezoomd wordt bekeken en dit menu is geopend, verlaat de focus na het passeren van het menu met behulp van het toetsenbord, het menu en loopt verder op de onderliggende pagina. Het menu blijft echter open staan en bedekt de interactieve elementen op de onderliggende pagina. Deze elementen kunnen focus krijgen terwijl ze onzichtbaar zijn, wat een probleem veroorzaakt voor bezoekers die met een toetsenbord navigeren. De focus mag niet worden bedekt door andere elementen, omdat dit verwarring en navigatieproblemen oplevert voor bezoekers die afhankelijk zijn van toetsenbord- of schermlezernavigatie. Om dit probleem op te lossen, laat het menu dichtklappen als de focus buiten het menu komt.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de pagina

Voldoet niet aan SC 2.4.3 - Focus Order

Voldoet niet aan SC 2.4.11 - Focus Not Obscured

Sommige problemen die op deze pagina voorkomen zijn al eerder beschreven. In aanvulling op deze:

De links van kruimelpad horen visueel bij elkaar. Deze relatie ontbreekt in de HTML. Als het voor een ziende bezoeker duidelijk is dat een groep links of paginering bij elkaar hoort, dan moet die structuur ook in de HTML-code aanwezig zijn. Neem de elementen bijvoorbeeld op in een ul- of ol-element. Hetzelfde probleem wordt waargenomen op alle pagina’s met een kruimelpad.

Voldoet niet aan SC 1.3.1 - Info and Relationships

Focus op onzichtbare elementen in het kruimelpad. Na de laatste link "Nieuws" in het kruimelpad komt de focus op onzichtbare links terecht. De focusvolgorde van elementen moet logisch en intuïtief zijn. De focus mag niet terechtkomen op interactieve elementen (links, knoppen, formuliervelden) die niet zichtbaar zijn. Dit kan leiden tot onbedoelde activering van deze elementen. Alleen zichtbare elementen mogen focus krijgen.

Voldoet niet aan SC 2.4.3 - Focus Order

Deze links in het kruimelpad hebben geen inhoud en dus geen linkdoel. Een lege link, zonder content, heeft geen linkdoel. Een blinde bezoeker weet daardoor niet waar de link naartoe zal leiden. Om dit op te lossen moet je de link dus content geven. Zorg dat alle links een duidelijk linkdoel hebben.

Voldoet niet aan SC 2.4.4 - Link Purpose (In Context)

Deze links hebben geen toegankelijke naam. De link heeft geen toegankelijke naam.

Voldoet niet aan SC 4.1.2 - Name, Role, Value

Sommige problemen die op deze pagina voorkomen zijn al eerder beschreven. In aanvulling op deze:

Er is een vacature onder de kop "Openstaande vacatures" met het logo van de inhurende organisatie in de beschrijving. Het alt-attribuut is leeg. Door het leeglaten van het alt-attribuut wordt de afbeelding verborgen voor de schermlezer. Het is belangrijk om deze informatieve afbeelding een tekstalternatief te geven om te zorgen voor een volledige en accurate representatie van de afbeelding voor gebruikers die vertrouwen op schermlezers. Herhaal de zichtbare tekst van het logo in het alt-attribuut.

Voldoet niet aan SC 1.1.1 - Non-text content

Onder "Openstaande vacatures" staat een vacature met vier icoontjes voor de locatie van de baan, het salarisniveau, het aantal werkuren en het vereiste opleidingsniveau. Dit zijn informatieve afbeeldingen met een leeg alt-attribuut. Een informatieve afbeelding vereist een tekstalternatief. Afbeeldingen die op een pagina worden geplaatst met behulp van het img-element moeten alt-attributen bevatten om een tekstalternatief te bieden. Dit stelt de schermlezer in staat om de informatie of functie van de afbeelding over te brengen aan een blinde bezoeker. Als een informatieve afbeelding wordt toegevoegd via een img-element, mag het alt-attribuut niet leeg zijn.

Hetzelfde probleem wordt waargenomen op de pagina Voorman

Voldoet niet aan SC 1.1.1 - Non-text content

Sommige problemen die op deze pagina voorkomen zijn al eerder beschreven. In aanvulling op deze:

Op deze pagina staat een zoekveld. De kleur van de placeholder-tekst "Zoeken..." is grijs (#999999) en de achtergrondkleur is wit. De kleurcontrastverhouding van de placeholder-tekst is: 2,8:1. Het contrast moet minimaal 4,5:1 zijn.

Voldoet niet aan SC 1.4.3 - Contrast (Minimum)

De contrastverhouding tussen de lichtgrijze (#CCCCCC) rand en de witte achtergrond van de pagina is 1,6:1. De randkleur van een interactief element zoals een inputveld moet minimaal 3,0:1 contrastverhouding met de achtergrond van de sectie hebben.

Voldoet niet aan SC 1.4.11 - Non-text Contrast

Wanneer er met de muis over groene (#258C04) zoekresultaten wordt gegaan, wordt de achtergrond lichtgrijs (#F2F2F2). Het contrast van groen tegen lichtgrijs is te laag: 3,9:1. De kleurcontrastverhouding moet minstens 4,5:1 zijn voor kleine tekst.

Voldoet niet aan SC 1.4.3 - Contrast (Minimum)

Disclaimer Probedrijven

Dit PDF-document heeft geen titel. Elk PDF-document moet een titel bevatten die een korte beschrijving geeft van de inhoud van het bestand. Dit is vooral belangrijk voor gebruikers van schermlezers om hen te helpen beter te navigeren tussen verschillende documentesn. De titel kan worden ingesteld via de bestandseigenschappen van het PDF-bestand en moet ook zo worden geconfigureerd dat deze in de titelbalk wordt weergegeven in plaats van de bestandsnaam, wat nu het geval is.

Voldoet niet aan SC 2.4.2 - Page Titled

Dit PDF-document bevat het 'Probedrijven inclusief & circulair'-logo dat als artefact (achtergrondafbeelding) bovenaan elke pagina is toegevoegd. Aangezien het logo een informatieve afbeelding is, moet het altijd een tekstalternatief bevatten waarin de volledige tekst van het logo wordt opgenomen. Dit zorgt ervoor dat schermlezergebruikers de juiste informatie ontvangen. Afbeeldingen die als artefact zijn toegevoegd, zijn niet zichtbaar voor de schermlezer. De informatie in deze afbeeldingen is ontoegankelijk voor blinde bezoekers en gebruikers van screenreaders. Informatieve afbeeldingen moeten via een figuur-tag worden geplaatst en worden voorzien van een beschrijving (alt-tekst).

Voldoet niet aan SC 1.1.1 - Non-text Content

In dit PDF-document staat onderaan elke pagina een afbeelding met ingesloten tekst. Een afbeelding mag geen informatieve tekst bevatten als een gelijkwaardige visuele presentatie van de tekst kan worden weergegeven met echte tekst (tenzij de tekst essentieel is - zoals een logo - of het lettertype, de grootte, de kleur en de achtergrond aanpasbaar zijn). Het is noodzakelijk om deze tekst als tekst in de documentinhoud direct op de pagina te plaatsen in plaats van het in te sluiten in een afbeelding. Een tekst die onderdeel is van een afbeelding kan ontoegankelijk zijn voor vele groepen bezoekers. Het is beter om deze tekst als gewone tekst in het document te plaatsen. Dan kunnen mensen die slechtziend zijn de teksteigenschappen aanpassen, zodat het beter leesbaar is voor hen. Dat kan nu niet, omdat de tekst in een afbeelding staat.

Voldoet niet aan 1.4.5 - Images of Text

Jaarverslag 2023

Dit PDF-document heeft geen titel. Elk PDF-document moet een titel bevatten die een korte beschrijving geeft van de inhoud van het bestand. Dit is vooral belangrijk voor gebruikers van schermlezers om hen te helpen beter te navigeren tussen verschillende documenten. De titel kan worden ingesteld via de bestandseigenschappen van het PDF-bestand en moet ook zo worden geconfigureerd dat deze in de titelbalk wordt weergegeven in plaats van de bestandsnaam, wat nu het geval is.

Voldoet niet aan SC 2.4.2 - Page Titled

Dit PDF-document heeft geen codes en daardoor is voor hulpsoftware (zoals voorleessoftware) geen informatie beschikbaar om de PDF te interpreteren. Omdat codes ontbreken, kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF-codelaag, zoals semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

Voldoet niet aan 1.3.1 - Info and Relationships

Op pagina's van dit pdf-document staat а witte tekst op een groene (#009444) achtergrond en omgekeerd. De kleurcontrastverhouding is te laag: 3,9:1. Het contrast moet minstens 4,5:1 zijn voor kleine tekst en minstens 3,0:1 voor grote tekst. Zie bijvoorbeeld de tekst "Raad van commissarissen" op pagina 2 of de tekst "Trots" op pagina 3.

Voldoet niet aan 1.4.3 - Contrast (Minimum)

In dit PDF-document staan een aantal staafdiagrammen. Zie bijvoorbeeld op pagina’s 17 en 30. Er worden verschillende kleuren in gebruikt om de informatie over te brengen. In de legenda staat het verschil aangegeven. Deze informatie is van kleur afhankelijk. Dit komt meer voor in dit PDF. Dit kan bijvoorbeeld opgelost worden door naast kleur ook een andere visuele hint te geven of door dezelfde informatie als toegankelijke tabel aan te bieden. Zie ook succescriterium 1.4.11 over het contrast in deze staafdiagrammen.

Voldoet niet aan 1.4.1 - Use of Color

Op pagina 17 en 30 staan histogrammen. De histogrammen gebruiken oranje (#F89267) naar groen (#009444) met een contrast van 1,7:1 (zie pagina 17), blauw (#3FB1C0) naar donkerblauw (#0269C0) met een contrast van 2,2:1, oranje (#F36C21) naar geel (#FFDE59) met een contrast van 2,3:1, enzovoort (zie pagina 30). Ook deze gekleurde balken van histogrammen hebben een onvoldoende kleurcontrast op de witte achtergrond of lichtgroen van minder dan 3,0:1. Deze lage contrastverhouding maakt het voor mensen met een visuele beperking of kleurenblindheid moeilijk of onmogelijk om deze balken te onderscheiden. Gebruik een kleurencombinatie die voor voldoende contrast zorgt. Dit zou minimaal 3,0:1 moeten zijn.

Voldoet niet aan 1.4.11 - Non-text Contrast

Sommige problemen die op deze pagina voorkomen zijn al eerder beschreven. In aanvulling op deze:

De kop van het vierde niveau "Kom werken bij Progroen & Milieu als:" wordt direct gevolgd door een andere kop "Meewerkend Voorman Groenvoorziening (m/v/x)" van een hoger tweede niveau. Als twee koppen direct onder elkaar staan zonder inhoud ertussen, zorg er dan voor dat ze in de juiste volgorde staan. Het hoogste nummer moet eerst komen en het is beter als er geen niveaus worden overgeslagen. De tekst "Kom werken bij Progroen & Milieu als:" is geen kop. Verwijder het h4-element.

Voldoet niet aan SC 1.3.1 - Info and Relationships